Menu

گزارش مراسم بزرگداشت دکتر عبدالحسین جلالیان(جلالی)

 

مراسم بزرگداشت دکتر عبدالحسین جلالیان (جلالی) صبح روز دوازدهم فروردین در محل سالن همایش های “راه و ما” در یزد برگزار گردید.این گرامیداشت که همزمان با همایش سالیانه انجمن یزد تباران برگزار شد با استقبال گرم مردمی همراه بود و شرکت کنندگان زیادی از همه اقشار در آن شرکت کردند.

 

DSC_0176  DSC_0215   DSC_0148

 

تعداد قابل ملاحظه ای از فرهنگ دوستان ، هنرمندان ،ادبا و شعرای دیارمان و چند استان دیگر همراه با تعدادی از همکاران و پیشکسوتان پزشکی استان ،روحانیون و جمعی از مقامات استان در این همایش شرکت داشتند.

 

DSC_0173   DSC_0177   DSC_0196   DSC_0205

 




در این مراسم پس از نمایش فیلم کوتاهی از زندگینامه دکتر جلالیان ،استاد علی باقرزاده “بقا” طی سخنانی به اهمیت کلام و قابلیتی که زبان فارسی در بیان مفاهیم دارد پرداخته و به خدماتی که بزرگان ادب ما به ویژه فردوسی بزرگ در زنده و پویا نگه داشتن این زبان نموده اند اشاره کردند و سپس سخنان خود را پیرامون شخصیت و آثار دکتر جلالیان (جلالی) با ذکر این مطلب که بحث پیرامون شیوه شعر و شاعری ایشان به علت تخصصی بودن ،زمان و شرایط دیگری می طلبد آغاز نمودند.

 

DSC_0180     DSC_0179

 

سخنان ایشان بر چهار محور زیر استوار بود :

۱- شخصیت حرفه ای شاعر به عنوان یک پزشک فعال و پر کار و مسئولیت شناس که نزدیک به ۶۴ سال است که بی وقفه به کار خود ادامه داده و هم اکنون نیز مسئولیت آزمایشگاه بیمارستان مجیبیان را بعهده دارد.

۲- شخصیت دکتر جلالیان به عنوان یک محقق و پژوهشگر دقیق و واقع بین

۳-اهمیت و بزرگی کاری که شاعر سالهاست در سرودن شعر به لهجه و با اصطلاحات یزدی انجام می دهد و سهم به سزایی که این کار در زنده نگه داشتن این گویش داشته و دارد.

۴- در آخر به عنوان یکی از دوستان شاعر که بیش از۵۰ سال است با هم حشر و نشر دارند مطالبی پیرامون شخصیت و خصوصیات اخلاقی ایشان در محیط کار و خانواده و میزان تعهد و پایبندی ایشان به مبانی و چهارچوب های اخلاقی ایراد فرمودند.


پس از آن دکتر جلالیان به ایراد سخن پرداختند.

DSC_0198

ایشان نیز در ابتدا به تشریح قابلیت های زبان پارسی پرداختند و به نقش به سزایی که فردوسی بزرگ در احیای هویت ایران و ایرانی به وسیله زنده نگه داشتن زبان پارسی نموده است اشاره کردند. اهم مطالب سخنرانی کوتاه ایشان شامل موارد زیر بود :

۱- لزوم شناساندن و گرامیداشت بزرگانی از این دیار که بنا به دلایل مختلف نزد توده مردم ناشناخته مانده اند که به عنوان مثال به بزرگ مرد ادب ایران و محقق گران پایه ،زنده یاد ایرج افشار اشاره نمودند که با تالیفاتی بدیع که تعداد آنها متجاوز از صد جلد می باشد هنوز نزد توده مردم ناشناخته مانده است و پیشنهاد نامگذاری خیابان و یا مکانی را به نام شادروان ایرج افشار مطرح نمودند.

۲- اشاره به وجود جوانان با استعداد و مشتاق در هر  رشته که به علت کمبود امکانات و یا کم توجهی مربیان و مسئولان امکان فعالیت و بروز استعدادهای خود را نمی یابند و این مسئله جامعه آینده ما را از نظر وجود بزرگان علم و ادب و هنر کم مایه می سازد.

۳- در انتها با اشاره به این که ایران موطن زرتشت اولین پیامبر توحیدی است و بیشترین تعداد زرتشتیان نیز در یزد ساکنند و آتشکده و اماکن مقدس آنها نیز در یزد و اطراف آن است خواستار آن شدند که توجه بیشتری به این گروه از هموطنان شریف و خیر و نیکوکار بشود.

این مراسم با اعطای شهروندی افتخاری به آقای دکتر ندیمی “معمار” به پاس خدمات و تحقیقات ایشان در زمینه معماری این دیار و سخنرانی کوتاه یکی دیگر از پزشکان استان خاتمه یافت.

 

 DSC_0257 DSC_0246 DSC_0244



با توجه به کثرت جمعیت شرکت کننده و تنوع افراد و دیدگاه ها و مطالب عنوان شده توسط سخنران ها انتظار می رود اظهار نظرها و نقدهای متفاوتی از افراد مختلف با دیدگاه های متفاوت ارائه گردد.

DSC_0274

 

این سایت آمادگی خود را برای انتشار هر مطلب یا نقدی در این باره از هر دیدگاهی اعلام می دارد (به شرط رعایت اخلاق نویسندگی و مشخص بودن نام نویسنده) که این خود یکی از زیبایی های آزادی بیان است.

۳ دیدگاه

  1. جناب آقای دکتر سلام
    خداوند به شما طول عمر با عزت عنایت کند
    اگر جسارت نباشد باید بگویم حضرتعالی پیش از وفاتتون چندین فاتحه دریافت کرده اید
    هربار که در معنای ابیات حافظ با مشکل روبرو میشدم بدون هیچ درنگی به شرح شما مراجعه میکردم و پس از مشخص شدن مطلب فاتحه ای برای شادی روحتان میخواندم
    اما امروز در مورد شما کنجکاو شدم و در اینترنت جستجو کردم. وقتی متوجه شدم شما با بنده حقیر معاصر هستید خیلی خوشحال شدم.
    باعث افتخار هست که در زمانی نفس میکشم که شما هم ذرات اکسیژنش را با انفاس قدسیتون معطر میکنید.
    خدا امواتتون رو رحمت کنه انشالله

  2. سلام جناب جلالیان علت آمیختن ساقی نامه خود با ساقی نامه حافظ را در نیافتم
    کارشماست یا علاقه مندان شما
    ممنون از پاسخ

    • خانم بنفشه حجازى سوال شما به آقاى دكتر رسانده شد ایشان گفتند با مطالعه مجدد ساقى نامه حافظ از نسخه تفسير جلالى و ساقى نامه ايشان در جلد دوم پله هاى سنگى مواردى را كه فكر ميكنند به قول خودشان به هم آميخته شده را ذكركنند.
      به نظر دكتر به هم آميختگى اى وجود ندارد.
      چنانچه موردى به نظرشان رسيد اعلام كنند تا به نظر دكتر برسانيم.
      با تشكر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *